Szerző: Franky Silver 

DÁTUM: 2022-10-19  

Nagyon sok teória született az utóbbi években azzal kapcsolatban, hogy miért olvasnak az emberek egyre kevesebbet. Az olvasóközönség arányának csökkenése talán kapcsolatba hozható a kötelező olvasmányok nehézségeivel.

Egy korábbi cikkünkben már szó volt arról, hogy hazánkban a funkcionális analfabéták száma egyre növekszik, legtöbbször az internetet, illetve a szociális médiát okolják ezért a tendenciáért. Ám ha figyelembe vesszük azt, hogy a rendszeresen olvasó emberek aránya évtizedekkel ezelőtt sem volt túl magas, akkor nem biztos, hogy kizárólag a közösségi médiák térnyerése az egyetlen valódi ok.

Jelenleg Magyarországon az emberek 13 százaléka olvas rendszeresen, ez néhány évtizede 25 százalék volt. Bátran kijelenthetjük, hogy ez sem túl magas arány. Lehet, hogy a valódi okot máshol kell keresnünk. Gondolkodjunk el azon, hogy miért nem szeretik meg az olvasást a gyerekek? Egyértelmű, hogy az olvasni szerető gyerekekből lesznek olvasni szerető felnőttek. Mégis mi az, ami elrettenti őket már zsenge korban az olvasástól? Elképzelhető, hogy szerepet játszanak ebben a kötelező olvasmányok?

A kötelező olvasmányok célja és hatékonysága

Alapvetően több oka van annak, hogy a kötelező olvasmányok intézménye létezik, mégsem tölti be egyik szerepét sem.

Kötelező olvasmányok az iskolában

A kötelező olvasmányok elsődleges célja, hogy „felszerelje” a gyerekeket és a fiatal felnőtteket az irodalmi alapműveltséggel. Ezt a célját meglehetősen szegényesen tölti be, hiszen még aki minden előírt könyvet elolvas, az sem szerzi meg ezáltal az alapvető műveltség töredékét sem.

A másik célja a kötelező olvasmányok létezésének, hogy megszerettessék a gyerekekkel az olvasást. Vajon ez mennyire működik? Elég arra gondolnunk, mennyire rajongunk a kötelező dolgokért. Hogyan állunk hozzá azokhoz a feladatokhoz, amiknek kötelező jellege van? Ebből rögtön következtethetünk a kötelező olvasmányok hatékonyságára. Valójában nem is csoda, hogy ennyi ember nem szeret olvasni. Sokakban még a vágy csíráját is kiirtják az iskolában.

A probléma másik oldala az oktatás, különösen az irodalmi oktatás szűklátókörűsége. Elég, ha megnézzük, hogy melyek a kötelező olvasmányok általános iskolában. Mégis melyik kiskamasz vágyna rá, hogy elolvassa a Tüskevárat vagy a Kincskereső kisködmönt? Esetleg Az egri csillagokat vagy a Légy jó mindhalálig című könyvek valamelyikét?

Bár napjainkban szerencsére egyre több beleszólása van a tanároknak és az iskoláknak, hogy egyénileg válogassák össze a saját listájukat, ezáltal egyre bővül a populárisabb irodalom, mégis nagyon messze vagyunk attól, hogy a kötelező olvasmányok megszerettessék a gyerekekkel az olvasást.

A probléma ott kezdődik, hogy az alapvető műveltség megszerzése és az olvasás tevékenységének megkedvelése nem fog egyszerre megtörténni, bármennyire is szeretnénk. Először kedvet kell kapni az olvasáshoz, csak azután lehet az értékek felé terelgetni a fiatalságot.

Kötelező olvasmányok helyett

Természetesen a kötelező olvasmányok nem kihagyhatók, hiszen kötelezők, mégis tehetünk valamit az ügy érdekében.

Szülőkként nem várhatjuk el a tanároktól, hogy ezt a feladatot elvégezzék helyettünk. Nemcsak az alulfizetettség és a túlterheltség miatt, ezt régebben is nagyon kevés tanár volt képes felvállalni. Tehát, az olvasás megszerettetése a szülő feladata, ami természetesen időt és energiát követel.

Kötelező olvasmányok az iskolában

Először is nem árt, ha a szülők maguk is olvasnak, hiszen a gyermek mindig a szüleit utánozza. Ennyi azonban nem elegendő. Válogassunk össze a gyermek korához illeszkedő olvasmánylistát, majd adjuk meg neki a választás lehetőségét. Ezzel még a kötelező olvasmányok negatív hatásának élét is el tudjuk venni. Az első években az olvasmányok legyenek érdekesek, izgalmasak, hiszen a lényeg az, hogy a gyermek akarja folytatni az olvasást, érdekelje őt a történet folytatása. Ezzel szépen lassan kialakul nála az érzés, hogy olvasni jó, érdekes, szórakoztató.

Az sem árt, ha szülőként is elolvassuk, illetve újra elolvassuk ezeket a könyveket, hogy a gyereknek legyen alkalma megbeszélni az olvasottakat.

Ez a típusú odafigyelés meghálálja magát, hiszen az olvasni szerető gyerekből jó eséllyel magasan képzett felnőtt lesz. A gyermeknek szélesedik a látóköre, megfelelő erkölcsi normákat kap az olvasmányélményei révén.

Sajnos kijelenthetjük, hogy a kötelező olvasmányok nem töltik be azt a funkciót, amit kellene nekik. Ráadásul a szülőknek ellensúlyozni kell azok negatív hatásait. Ez azonban nem probléma, hiszen rengeteg könyvből tudunk válogatni, a kínálat szinte végtelen. Teljes mértékben testre tudjuk szabni, gyermekünk egyéniségéhez tudjuk illeszteni a neki szánt lehetséges elolvasandó könyveket.

A Ráday Antikváriumban rengeteg könyv található a gyermek- és ifjúsági könyv kategóriában. Válogasd össze gyermeked számára a tökéletes alternatívát!