Részlet a könyvből:
Wassermann műveinek egésze látszatra könnyen áttekinthető, fejlődésének útja látszatra könnyen rekonstruálható művei alapján, s ez az út látszatra híján van minden kétértelműségnek: írt novellákat, elbeszéléseket, regényeket (drámai kísérleteit bátran mellőzhetjük), megírta életének és művészetének történeti és elméleti kommentárját, formája, tartása szerint impresszionistának indul, az impresszionizmuson belül van egy rövid lélegzetű, de annál szívósabb naturalista korszaka, néhány új-romantikus epizódja, ma pedig mintha egyetlen igazi megvalósítója lenne az expresszionizmus etikai-esztétikai (nem formai) programjának, holott elméletben semmi köze ezzel a programmal. Aki azonban nem áll meg a felszín szemléleténél, hanem a lényeg megértésére törekszik, hamarosan észreveszi, hogy a látszólagos egyértelműség mögött olyan dolgok lappanganak, amiket bajos egy-két stílustörténeti fogalommal kimeríteni.