John Howard Lawson: A filmalkotás I-II.

Előjegyezhető

Kategória:

Életem javarészét annak szenteltem, hogy kipuhatoljam: mi is az, ami a filmművészetben egyedülálló, s e könyv ennek a szellemi kalandnak krónikája. Még jól emlékszem arra a megrendülésre és ámulatra,amit akkor éreztem, mikor – 1916-ban – a Türelmetlenség (intolerance) átdübörgött a vásznon.Még jól emlékszem,milyen biztosra vettem,miközben a képek összecsaptak és kivirágoztak a szemem előtt, hogy egy új művészet születésének vagyok tanúja. Íróként először 1920-ban kerültem kapcsolatba a filmmel, a Paramount Pictures-nek eladtam egy előadat- lan darabomat, az Élet fűszeré-t (The Spice of Life). De azóta is hiába várom, hogy művemet, vagy annak egy részét filmként lássam viszont. Gondolom, még most is ott porosodhat a stúdióban, az előadatlan kéziratok valami roppant irattárában. Mikor 1928-ban,immár mint filmi ró, a Metro-GoldwynMayer szerződésével Hollywoodba érkeztem, már magammal hoztam a filmesztétikai álmok és illúziók nehéz poggyászát.Az M-G-M a hangosfilm korának hajnalán igazán nem hasonlított a művészet templomához, és nem sok ösztönzést nyújtott a filmalkotás jellegét érintő elméleti kutatásokra. Én mégis minden lehetőséget megragadtam,hogy a filmgyártás gyakorlati műveletét kitanuljam. Kitartottam meggyőződésem mellett, hogy a filmírás fegyelmet és odaadást kíván, s hogy ismerni kell hozzá a filmgyártás minden csínját-bínját. Hitem, hogy a film igenis művészet, csak megerősödött és elmélyült a hollywoodi filmgyártás hóbortjai, rendkívüli műszaki felkészültsége, és az esztétikai értékkel szemben táplált fölényes megvetése láttán.

Készleten

Kiadó

Kötés típusa

Szerző

Fordító

Göncz Árpád

Sorozat

Filmművészeti könyvtár

Kiadás éve

1968

Oldalszám

534